Priestor
v súčasnej poézii.
Rudolf Jurolek: Poznámky na kraj –
v antológii Krajina vo mne (2015)
Príroda je
pre tohto autora záchytným bodom, inšpiráciou i ochranou pred
deštruktívnymi silami reality: „Kráčať pod ochranou mohutných stromov, pod
ochranou pradávnej oblohy, pod ochranou pomaly plynúceho bieleho oblaku“ (s.
11). Veleba prírody dodáva jeho textom až archetypálnu hodnotu.
Nemá len
priestorový, ale aj časový rozmer, ktorý má spočiatku podobu uzavretého pohybu
v kruhu: „Chcem vidieť, počuť a cítiť niečo, čo som videl, počul
a cítil v detstve a ešte predtým: v maternici“ (s. 11).
Východiskom je zárodočný existenčný až existenciálny pocit prvotného
embryonálneho bytia, súvisiaci v umení s hľadaním pôvodných a základných
hodnôt ľudského bytia. Známa krajina slúži lyrickému subjektu ako ochrana,
podobne ako maternica ľudskému plodu. Mesto je prítomné na začiatku
analyzovaného cyklu v úzadí ako kulisa, nie je nepriateľské, no je mu
bytostne a programovo cudzie.
Tento typ
lyriky, ktorá má mnohé styčné body s výtvarným umením, najmä
s kubizmom a z neho vychádzajúcim abstrakcionizmom (P. Klee, H.
Arp, M. Ernst, V. Kandinskij, O. Malevič), v poézii G. Ajgi. Vyhýba sa
prívlastkom a ozdobnosti, (v úžitkovom umení a architektúre má niektoré prvky spoločné s Bauhausom
a ruským konštruktivizmom). Nie je náhodné, že viacerí výtvarníci,
príslušníci týchto smerov, písali poéziu. Základné geometrické tvary (čiara,
kružnica, trojuholník, štvorec, obdĺžnik, valec, ihlan) tvoria kompozičný
pôdorys ich básnických obrazov. (Podrobnejšie Valcerová: Stopy konštruktivizmu
v slovanských literatúrach, In: Hodnoty svetovej a slovenskej
literatúry, Prešov 2014, s. 17-46). Estetika abstraktne orientovaných smerov
vyjadruje myšlienku, že zmyslová predstava nestačí rozumovému pojmu. Pre
Juroleka je však vizuálny konkrétny obraz východiskom, ktoré mu umožňuje
vytvoriť abstrakciu, vyjadrujúcu trvalé hodnoty, o ktoré sa možno oprieť.
Prvotným podnetom je mu materiálne podložie krajiny, ktorá ho obklopuje.
Čerpá z nej obrazový materiál, ba aj tému a motívy. Oscilácia medzi
konkrétnou krajinou - zväčša prírodnou - a všeobecnosťou, zabezpečuje, že
texty nepôsobia väčšinou sterilne. Abstrakcie, v podobe ako ich poznáme
z abstraktného maliarstva, nesú u Juroleka stopy konkrétnej
skúsenosti autorského subjektu, sú poľudštené.
„Upokojiť
ma dokáže len jasná skutočnosť: strom, vták, rieka, hora, oblak“ (s.11).
V porovnaní s abstraktnými smermi v umení je Jurolekovo úsilie o nachádzanie
základných hodnôt spojené
s prírodou a jej vnútornou antropomorfizáciou. Antropomorfizuje, teda
recipročne poľudšťuje abstraktné tvary. Pôvodné východisko zostáva v procese abstrakcie evidentné.
Vďaka výraznejšiemu zapojeniu subjektu do prežívania vonkajšej reality je teda
proces objektivizácie do konštrukcie básnického tvaru menej chladný ako
u abstrakcionistov.
Rytmus
udáva jeho textom chôdza a tlkot srdca. „Píšem pod vplyvom chôdze. Hodnota
môjho písania, ale i života, je priamo úmerná dĺžke prejdenej cesty
a množstvu denného svetla, ktoré do seba príjmem“ (s. 11). Vnútro básnika
sa napája elementárnym pohybom a denným svetlom, prirodzenými zdrojmi
ľudskej energie: „Všetko zlo je možné rozpustiť v chôdzi“ (s. 11). Jeho
poézia má silný etický rozmer, hľadanie elementárnych životných hodnôt a postulovanie
ich dôležitosti, je sprostredkovane odmietaním hodnôt efemérnych
a negatívnych. Bohatým zdrojom základných životných hodnôt je pre autora
príroda, najmä príroda blízkeho vonkajšieho sveta, ktorý autora obklopuje. Má
svetlý a teplý nános ľudskosti. Básnický subjekt v nej nachádza pocit
bezpečia: „Jedna z najväčších slastí: ľahnúť si na chrbát niekde na
lavičku alebo do trávy, zavrieť oči a počúvať zvuky dňa: pocit, že som na
svete: v bezpečí“ (s.12).
Antropomorfizácia
tvorí u tohto autora spojivo medzi všeobecným a individuálnym. „Vnárať sa
do priestoru, v ktorom sme sa evolučne vyvinuli, ktorý sa nám zdá byť
matersky prítulný“ (s.12) a „jedinou vnímateľnou, objektívnou realitou“.
Ustavičné prepojenie východiska, ktoré je umiestnené v tele matky (v maternici)
a vonkajšieho „objektívneho priestoru“ zaručuje všeobecnú platnosť
a emotívnu silu jeho básnického posolstva, redukovaného na podstaty. Na
vytvorenie ideality a transcendentna však potrebuje materiálne,
najčastejšie prírodné podložie. Slúži mu aj ako istota, zabezpečuje rovnovážny
stav autorského ja.
„Priestor
sa dokáže zázračne otvárať a utvárať“ (s. 12), priestor Jurolekovej poézie
má svoju plasticitu, otvorenosť, danú schopnosťou pohybu. Ustavičná, aj keď
nepatrná zmena je zárukou jeho
inšpiratívnej sily: „Veľa by som nenávratne stratil, keby som sa teraz nedíval,
keby som nebol prítomný“ (s.12). Jurolekovo očarenie vonkajším svetom nie je
poetisticky nadľahčené, nesie v sebe existenciálnu ťažobu bytia, danú
obavou z nepodstatného. Autor nechce byť temný, ale pojmovo priezračný a
zároveň náročný: „Je toho toľko, čo sa uchádza o pohľad! Ale
najviditeľnejšie je to, v čom je najviac svetla“ (s. 12).
Už
minimálny pohyb mení v Jurolekovej tvorbe zorný uhol vnímania krajiny
a odlišuje zároveň vnímanie básnického subjektu od iných ľudí: „Z faktu,
že v každom okamihu sa nachádzam na mieste, na ktorom nemôže byť nikto
iný, vyplýva, že vždy vidím svet trochu inak ako všetci ostatní“ (s.12).
Podrobná rekognoskácia terénu a jeho redefinovanie pri zmene zorného uhla,
či zmena vzdialenosti od seba samého, dodáva autorovej výpovedi postupne
všeobecnú až filozofickú platnosť, jej pomeriavanie subjektom však zabezpečuje
citovú rovnováhu s racionálnym poznaním. Materiálno ukotvuje
transcedentno, dodáva mu presvedčivosť.
„Skutočnosť
preteká cez okraje prítomnosti: koľko z nej odtečie, toľko do nej zas
pritečie“ (s.12). Básnická výpoveď má podobu všeobecnej definície, no konkrétne zážitky a obrazy jej
zabezpečujú konkrétnosť, plasticitu a zážitkovosť: „Ľudia na zelenom
vŕšku“, „beľ v malom toskánskom oblaku“, „do výšky sa vzpínajúce gotické
jasene a barokové lipy“ (s.12).
Konkrétne
sa napája na základnú zovšeobecňujúcu os, obohacuje ju a zabezpečuje jej
viacvýznamovosť a životnosť: „Fotosyntéza, zakladanie života, vývin
motýľov a blanokrídleho hmyzu, vznik farieb. Pocit slobody, sily
a zdravia. Pocit bieleho oblaku“ (s. 12). Asociácie sú vzdialené – zárodok
človeka v maternici a zárodok blanokrídleho hmyzu v kukle je
podobný procesu fotosyntézy. Vznik Jurolekových obrazov je náročný, žiada si
skúseného čitateľa a vyžaduje si interpretáciu textu, nie jednoduché
čítanie. No zároveň je prirodzený, nie umelo vykonštruovaný, zakotvený
v prírodných procesoch. Nejde o útrapy z rozumu, ale
o pocit slobody, sily a zdravia, o získanie nového životného
poznania, ktoré posúva hranice vnímania autorského subjektu a umožňuje
spojenie s čitateľom na základe prirodzenej logiky vecí.
„Môj svet
je malý, ale ubieha do nekonečna“ (s. 13). Hranice básnikovho priestoru nie sú
uzavreté. Denné svetlo vystrieda nočná atmosféra, i v nej dominuje
svetlo mesiaca a hviezd, ale aj blikajúcich lietadiel. Objaví sa
i hukot mesta, škrípavé zvuky , no vystrieda ich zatiaľ autorovi blízky
prírodný svet. Jeho svet však nie je
izolovaný, je napojený cestami a riekami so svetom ľudí.
Skladba má podobnú stavbu ako Whitmanov Spev
o mne, je písaná širokým voľným veršom a záznam pocitov
a obrazov, každý významový celok, je číslovaný. Určujúci je význam, nie
básnická forma. Básnik sa štylizuje do pozície milovníka rozličných polôh
života, spôsob opisu pripomína miestami Whitmana: „Deväť bielych lodiek na
vode, dvadsaťdva žltých slnečníkov, trinásť z nich ešte nerozvinutých, pod
nimi päť hostí. V jazierku šesť kačíc, štyri smutné vŕby s vlasmi
padajúcimi na hladinu. Žena so sieťkou na motýle, rozkvitnutý oleander, roj
mušiek. Päť záhradníkov v záhonoch ružových kríkov (ruže ešte nekvitnú).
Kryštalický, mierny spev vtákov“ (s. 13). Decentná forma intertextuality (cez
formu opisu známu z Whitmanovho opisu kúpajúcich sa nahých mužov, ktorých
sleduje cez okno osamelá žena), obohacuje štýl
Jurolekovej whitmanovskej básne o nový rozmer, ktorého číselná
enumerácia má aj mierne parodický charakter, vyjadrený nadužitím formy
enumerácie. S whitmanovskou formou sa dostáva do básne i téma mesta.
Z odstupu
času však pôsobí toto whitmanovské
odbočenie trochu násilne, ako vybočenie zo štýlovej jednoty cyklu.
Kvantifikačný postup Whitmanovej enumerácie je Jurolekovmu štýlu vzdialený. Jeho texty preferujú
primárne kvalitatívne vzťahy.
V zaznamenávaní
faktov vidí básnik „najlepší spôsob prijímania sveta: keď sa nedomáhame významu ani krásy“ (s. 14)
Úlohou básnika nie je podľa autora hodnotiť, vysvetľovať čitateľovi význam, len
zaznamenávať. Nechce čitateľovi nič vnucovať. Opodstatnením obrazu je jeho
samotná materiálna existencia. Obdobou maternice v ľudskom tele je mu
v prírode prameň: „Prameň, ku ktorému sa neustále vraciam: vyviera tak
ticho, že musím nad ním chvíľu nehybne stáť a zastaviť dych, aby som počul
jeho zvuk: pripomína mi už takmer zabudnutý šum plodovej vody“ (s. 17).
V prírode
nachádza básnik protiklady, ktoré sú rozhodujúce pre jeho vnímanie okolitého
sveta. Protiklad statiky a dynamiky určujú hory a lesy, na druhej
strane rieky a cesty: „Hory, lesy – niečo statické“ – „rieky a cesty,
tie znamenajú pohyb a vždy niekam vedú“ (s.17). Básnik sa neuspokojí
s vymedzením protikladov, život je komplikovanejší: „Vždy jestvuje ešte
nejaká odbočka, ktorou sa môžeme pustiť a predĺžiť si cestu do cieľa“ (s.
17). Rozhodujúca je cesta, nie cieľ: „Prejsť si svoju cestu: bez nároku na
výsledok, ako súčasť vyššieho, nám nedostupného procesu“ (s. 17). Básnik síce
obľubuje priame línie abstrakcionizmu, smerujúce k všeobecným zisteniam,
no uvedomuje si, že život je zložitejší, má svoje odbočky. To je ľudské.
Život
chápe lyrický subjekt ako ukladanie plástov poznania a zážitkov, sleduje
nielen jeho horizontálny, ale aj vertikálny smer: „Aj sedimentácia je pohyb,
len veľmi pomalý“ (s. 18) „Každá jednotlivosť, ktorá jestvuje, je len
modifikáciou jednej spoločnej a večnej existencie“ (s. 18). Striedanie
protikladov a dospievanie k novým definíciám pripomína prvých
antických filozofov, ktorých pravdy overuje a nanovo poznáva básnik
v prírode. Ona je mu základným meradlom poznania i zdrojom sviežej
obraznosti. Miestom návratov k prameňom. „Verím, že čas strávený
v prírode sa stane mierou nášho pokoja, s ktorým budeme odchádzať
z tohto sveta“ (s. 18). Všetko so všetkým v nej súvisí, jej kolobeh
je večný, je žriedlom našich pocitov a poznania. Statika a pohyb, východisko
bytia – cesty a rieky, popri ktorých cesty zväčša vedú, jednotlivosti -
zovšeobecnenia to je rozpätie, v ktorom sa pohybuje básnický
subjekt a aj vďaka tomuto pohybu nie je tvar jeho básne strnulý.
Ustavične
hľadá súzvuk svojho vnútra s vonkajším svetom prírody, ktorá ho obklopuje.
Pokoj a málo eruptívna láska k svetu, ako najvyššie hodnoty, tvoria krásu jeho básnického sveta, jeho
„vyladený, čistý svet“. Jeho erbovými znakmi sú stromy: „v tom semienku je celý
strom i to ostatné, čo strom skrýva“. V tomto verši je ukrytá aj
poetika básnika – hľadanie podstaty cez materiálne reálie, hľadanie
a nájdenie podstaty, semienka stromu. Ale nestačí mu len strom, či
skupinka stromov, to by bola prázdna kulisa: „Až strom, na ktorý si sadol vták,
je úplný“. Tak ako si jeho krajina žiada človeka, aj keď väčšinou pozorovateľa,
ktorý ju sleduje akoby zboku, z úzadia, až vták dáva stromu zmysel.
Rovnako
i rieka nie je nikdy bez aktivity: „Je zhmotnením pohybu, nesie
v sebe zvuk a energiu života, dokáže strhnúť, unášať a napĺňať“,
potok tečie aj pod ľadom. Pohyb rieky je pomalý, život vody je skrytý. Autor
hľadá životné pravdy v prirodzenom usporiadaní javov, preto je príroda
v centre jeho pozorovacích štúdií.
Symbolom
jeho krajiny a poézie sú šípky a trnky. Fascinuje ho ich okrúhla
definitívnosť tvaru, no aj ich skromnosť. Sú synekdochou málo úrodnej oravskej
krajiny, v ktorej je tvrdý život. Štýlová striedmosť rovnako zodpovedá
priestoru oravskej (i slovenskej hornatej krajiny vôbec) a je aj štýlom
autorových záznamov o krajine.
Farebná
škála farieb je u Juroleka takisto spätá s okolitou krajinou: „modrá
je najslobodnejšia“. „Život sa završuje v červenej farbe jesene“. Sneh má
u Juroleka konotácie nielen nevinnosti a chladu, ale aj absolútnej
krásy: „keď vesmír úplne vychladne: dokonalý pokoj, čistota a krása“. Problematike farieb venuje osobitnú pozornosť J. Juhásová (2016).
A tu
nastáva v cykle Poznámky na kraj zlom. Jurolek akoby zavřšil určitú etapu
svojej tvorby, uvoľnil sa a vybehol zo svojho prísne uzavretého, niekedy
až násilne disciplinovaného priestoru. Opúšťa postupne poetiku, ktorú si
naordinoval vo svojich predchádzajúcich zbierkach. Písali o nich: R.
Passia, J. Šrank, ,Z. Rédey, M. Milčák, Ľ. Somolayová, najkomplexnejšie J.
Juhásová.
Od debutu
v roku 1987 sa autorovej poézii venovala primeraná pozornosť, ide
o autora, ktorý bol v slovenskej literárnej kritike primerane
reflektovaný. Kritika konštatovala
v jeho zbierkach, s výnimkou prvej (Posunok, 1987), „tendenciu
k minimalizovaniu“, „redukciu textovej plochy“, „úzky motivický rámec“,
„programové využívanie opisného slohového postupu“, „nepríznakový jazyk
s tendenciou k pojmovosti“ (Juhásová, s. 80). Kritika konštatuje
vplyv viacerých básnikov, ku ktorým sa Jurolek sám hlási (Š. Strážay, Cz.
Milosz,...). Jana Juhásová konštatuje „postupy analogické husserlovskej
fenomenológii“, autor uplatňuje jeho spôsob „fenomenologickej redukcie“. Ľ.
Somolayová postrehla, že „vonkajšie prostredie“ slúži básnikovi ako „impulz pre rozvíjanie procesov
sebauvedomenia subjektu“. Lyrický subjekt je charakterizovaný ako
„nezúčastnený, nezaangažovaný pozorovateľ“ (Juhásová, s.84). Prechod
z prirodzeného do fenomenologického postoja konštatuje Juhásová medzi prvou a druhou autorovou
zbierkou Dobrovoľná samota (1994), ktorý má v tretej básnikovej zbierke
Putovanie Jakuba z Rána (1996) podobu „viacdimenzionálneho vedomia“, a ten
charakterizuje ako „kvalitatívny posun“ (cit. dielo s.85).
Pre
poetiku týchto Jurolekových zbierok je charakteristický metonymický princíp
založený na synekdoche. „Synekdochou sveta sa stáva prírodný priestor“
(Juhásová, s.85) i v ďalších zbierkach Smrekový les (2009), Poľné vety
(2013). Rozhodujúcim východiskom je vo všetkých Jurolekových textoch „gesto
vykročenia, pohybu“ (cit. dielo, s. 87).
Tak je to
aj v cykle Poznámky na kraj, úvodná báseň má názov Krokom. Cyklus je
súčasťou kolektívnej zbierky Krajina vo mne, majú v nej básne aj
výtvarníci Ján Kudlička a Rastislav Biarinec (2015), výtvarnící, ktorých
poetika má črty abstraktného výtvarného umenia aj v lyrike.
Vychádzajú z Kleea, Kandinského..., kotvia v kubizme
a konštruktivizme. Z obľúbených geometrických útvarov, ktoré tvoria
základ týchto výtvarných postupov, si vyberá Rudolf Jurolek kruh: „nielen výraz
opakovania sa prírodných procesov, putovania po krajine, ale aj dokonalý tvar
prírodných entít“, šípky, ale aj „výraz viery v univerzum, harmónia
absorpujúcej tenzie“ (Juhásová, s.101).
Cez básne
Stromy a Rieky sa Jurolek postupne prepracoval na nový stupeň špirály, na pohyb po ktorej sa
zmenil v Poznámkach na kraj pohyb v kruhu. Záverečné básne cyklu Poznámky
na kraj sú návratom k začiatkom autorovej tvorivej cesty, no na
kvalitatívne vyššej úrovni. Báseň je obohatená transcendentálnou skúsenosťou,
no autor hľadá aj nové skúsenosti. Nad sterilitou laboratória víťazí zelený
strom života. Abstrakciu obohatí v závere cyklu o rozšírený priestor a
o nové zážitky.
Novým
vykročením za hranice vykolíkovaného prírodného priestoru domova je definitívne
báseň Hory, doliny. Básnik v nej registruje nové reálie, ktoré v ňom
vyvolávajú nové asociácie. Cez archaické názvy reálií (Vonžovec, Šťaviny,
Harvelka, Bríšovka, jasenovská Riečka, Vahanov) preniká hlbšie do časopriestoru
krajiny, ale aj do jej minulosti. Nachádza asociácie s príbuznou poetikou,
krajom i obrazmi Ivana Laučíka, ktorá je organickou súčasťou jeho textov,
jeho samého, na rozdiel od kvantitatívneho Whitmana. Pri ceste Kôprovou dolinou
popod Kriváň „Laučíkove červené brusnice medzi fialkastým vresom, čučoriedky,
maliny“ (s. 28). Zrazu sa básnikovi rozjasnieva: „Už viem, odkiaľ je tá
brusnica v ľade“, hrot Kriváňa je „irídiový“ a básnikova poézia
presná a ostrá. Nanovo objavil
z väčšieho odstupu pravú proporciu vecí. „Archaický kraj odstavený
v slepom ramene času a priestoru“, „tvrdý zmrznutý sneh“, „suché trsy
tráv vo vetre“, v ktorom je ukrytá akási „pradávna, nevykoreniteľná metafyzická
bolesť“ a zároveň slasť, šťastie“. Tu nachádzame body úplného stotožnenia
sa básnika s krajinou a so sebou samým. Lyrický subjekt sa vymanil z uzavretého
kruhu, vystupuje po špirále do nových priestorov sveta i seba samého.
Nachádza nové zdroje inšpirácie.
Krátky
pobyt na ostrove Hvar mu pomáha definovať špecifiku odlišného priestoru. Plody oravského a širšieho
podtatranského kraja – šípky, trnky, černice, maliny, brusnice, s kovovými
vrcholmi štítov v úzadí, nahrádzajú plody „olív, fíg a drobného
viniča“ (s.29), vône „pínie, levandule, rozmarínu“ (s.29), zo zvukov „špľachot
mora a cvrlikanie cikád“ (s. 29), z farieb „modrá mora, zelená pínií,
beľ plachetníc a čajok“ (s.29), z chutí „morská soľ, hroznový cukor“
(s.29). Sériu kontrastov nuansuje širšia škála zmyslových dotykov, ktorá
vrcholí v cykle básňou Krakov.
Vyľudnené
prírodné priestory Jurolekovej poézie vystriedalo prúdenie ľudského davu
v meste. Hneď v úvode sa ocitáme na mieste najväčšieho ruchu, na
stanici, ktorému oproti konkuruje galéria, veľké obchodné centrum, symbol
modernej doby. „Budova je zo skla, mramoru, kovu a keramiky.“ Charakterizujú
ju: „Hranoly, ostré línie“ (s. 31). Básnik sa cíti v dave ako „v 3 D
animácii“, aj ľudia sú ako „naanimovaní“. Človek zapisujúci si niečo do notesa
tu pôsobí nepatrične.
Priestorom
ostro kontrastným k zaľudnenému priestou stanice a galérie je
rozsiahla lúka Na Bloniach bez rastlinstva, len so stromami, ktoré ju
ohraničujú. Pôsobí „neprimerane rozľahlým dojmom“, čo „svedčí o hlbokom
historickom vedomí Krakovčanov. Je to priestor voľnosti uprostred tlačenice
mesta“ (s.31). V tomto verši vidíme, ako priestorové usporiadanie slúži
autorovi na vyjadrenie duchovného obsahu, priestor voľnosti uprostred tlačenice
mesta. Plagáty, reklamy, „novodobí verklikári“ (s.32) vyhrávajúci po meste na
harmonike (ani nie desaťročná dievčina, muž v goralskom kroji, muž vo svetri),
kňazi a mníšky, ktoré vyzerajú najprv ako „naaranžované“, no neskôr „kosia kosačkou trávu“ a „inde zas umývajú okná“ (s.32) sa striedajú
s pohľadom na turistov, prevážajúcich sa na kočoch a na dievčatá, čo
tu „ešte aj na konci septembra chodia v neuveriteľne ľahkých šatočkách
a topánočkách, so saténovo ľahkým, šuchotavým smiechom“ (s. 33). Nové
prostredie provokuje nové obrazy, ktoré by sa ešte nedávno zdali básnikovi
plytké, zrazu oživujú jeho arzenál výrazových prostriedkov a nadľahčujú
jeho statický a v sebe uväznený
inventár obrazov, motívov a tém. Svet ľudí obsahuje príjemné
a v závere aj nepríjemné situácie. Rovnako súčasné reálie (reklama
firmy Benz) sa striedajú s tradičnými obrazmi – za reklamou „sa na lúke
pasie desať krásnych koní“ (s. 34). Poetika asociácie tu pripomína
Apollinairovo Pásmo, aj vďaka situovanosti lyrického subjektu v mestskom
prostredí. Recyklovaný svet „tvrdého, nervózneho rozomieľania
a recyklovania prítomnosti“, v ktorom je pozorovateľ nečakane „takmer
šťastný“ (s.34), uzatvára analyzovaný Jurolekov
cyklus Poznámky na kraj a dodáva mu punc súčasnosti. Dlhodobo
zabstraktňovaný autorského vnímania
okolitého sveta sa návratom k začiatkom jeho tvorby nanovo otvára širšiemu
prírodnému, ba aj mestského prostrediu, ktoré oživuje stereotyp jeho poézie,
dynamizuje ho a obohacuje o novú skúsenosť, nové kontexty
a odtiene.
Resumé:
V analýze
cyklu Rudolfa Juroleka Poznámky na kraj
v knihe Krajina vo mne (R. Biarinec, M. Haugová, R. Jurolek, J. Kudlička,
J. Kuniak, Verbum, Ružomberok, 2015), ukazujeme na súvislosť autorovej poetiky
z predchádzajúcimi zbierkami. Charakterizuje ich snaha
o zovšebecnenie, maximálna štýlová a obrazná striedmosť, vyjadrená
synekdochou, ale aj úsilie antropomorfizovať
vydestilovaný tvar. V novom cykle R. Juroleka badať návrat
k autorovým začiatkom, rozširovanie priestoru jeho textov jednak
o širší prírodný priestor, ale
aj o priestor mesta v záverečnej básni Krakov. Intertextualita,
ktorá je organickou súčasťou Jurolekovej intelektuálnej tvorby, pôsobí na
niektorých miestach funkčne (Laučík, Apollianaire), súvisí s kvalitatívnym
prehodnocovaním obraznosti, inokedy je menej organická (Whitman), spôsobuje ju
nesúrodosť kvantitatívneho typu tvorby
s kvalitatívnym.
Anna Valcerová
(Prednesené
na Klube nezávislých spisovateľov v apríli 2017)