Pustovnícka cela v
Lafairi
Leopold Hnidek
Zo spisov mnícha Hertnita von Pians (2. polovica11. storočia), ktorý
patril k rádu benediktínov. Tieto spisy boli nájdené v roku 1963 pri sanačných
prácach pôvodnej pustovníckej cely v Lafairi.
To, čo som spočiatku pociťoval zo strany môjho pátra ako trest, sa
zmenilo na vďačnosť. Ďaleko od raichenauských kláštorov a záhrad som mal ísť
strážiť lafairskú celu a vraj či ju poznám. Akoby som ju nepoznal, veď som sa
narodil na druhej strane Samnaunu, poznám tam cesty a chodníky až po hrdé múry
grófskeho hradu. A poznám aj pustovnícku celu v Lafairi, no tá je obsadená
drahým bratom Vespasianom.
Už nie, hovorí môj nadriadený, po štyridsiatich rokoch v službe rádu,
si Pán – nech je jeho meno pochválené -- povolal brata Vespasiana. Keďže som
toho zbožného brata poznal, bol som účastný aj na modlitbe za neho.
A tak sa hľadal, pokračoval predstavený, v ráde ten brat, ktorý by sa
staral o jeho celu, ubytovával pocestných, staral sa o duše pastierov.
Predovšetkým by to mal byť niekto, kto sa nezľakne ťažkostí v horách, kto
vydrží dlhé zimy od sv. Frumencia často až do Veľkej noci. Tu padla voľba na
mňa, čo nie je žiaden div, veď je predsa známe, že pochádzam z toho kúta
krajiny a teraz je to na mne, aby som povedal, či tú úlohu zvládnem.
Ach, malý mních, ako máš odpovedať želaniu svojho opáta? Ničím iným ako
radostným áno, aj keď mi vôbec nie je ľahko na srdci. A tak som zobral palicu
na cestu a vrece a vybral som sa k domovu môjho detstva, navštívil som, ako sa
patrí, rodičovský dom a nakoniec som zakotvil v pustovníckej cele.
Moja prvá cesta viedla k hrobu verného rádového brata, ktorý tu vydržal
tak dlho predo mnou, pomodlil som sa za jeho dušu a svoju silu. Boli sem
pridelení dvaja parobci, ktorí teraz okúňavo stáli predo mnou, klobúky v
rukách. Čoskoro som im dokázal, že dobre poznám zvyky hôr a oni mi išli s
radosťou poruke.
Na sv. Frumencia, ako káže zvyk, sa končí cestovanie a putovanie cez
údolie, končí sa prichádzanie a odchádzanie v cele, končí sa aj práca a parobci
odchádzajú. Pretože potom už začína panovať zima. Pre mňa, ako priznávam v
svojom spise, nastáva pokojný čas, pretože pracujem len na udržaní pustovníckej
cely. A to nie je veľa. Takže mám čas na
čítanie a štúdium a začínam písať, čo sa mi hmíri v hlave.
No ničí ma pochybnosť, či som ten správny muž pre túto celu. Mal by to byť brat, ktorý je pevnejší vo
viere. Pretože ja poznám vrchy a hory príliš presne. Viem, že moc Písma svätého sa tu rozšíri len horko ťažko, lebo tu sme v ríši starých pohanských
bohov.
A nech mi nik nehovorí, že ich niet. Cítim ich celkom presne, počujem
ich hlasy, ich dych, vidím ich pôsobenie. Aj keď to teraz vyzerá ako
rúhanie, je to pravda. Teraz v mesiaci marci začnú, znova bojujú, tie tri
bohyne. Kráčajú údoliami a kam ich krok zasiahne, kam padne ich zrak, kam
nasmerujú svoj dych, tam sa všetko pohne, sneh sa roztápa, rinú sa šťavy, tam
sa ťahá ponad zem teplo ich ženských tiel, oni prepožičajú každému živému
tvorovi silu vzchopiť sa a rozbiť pancier z ľadu a snehu.
Je to moc tých troch žien, od
ktorej zružovejú kobyly, ktorá vo vášnivom hľadaní pohlcuje paholkov a dievky, moc a sila, ktorá sedí
teraz aj vo mne a divoko túži, chce ma a chce sa nasýtiť. Je to moc Sálskych,
ktorá nechá rašiť puky, ktorá dvíha trávy a byliny. Je to noha Sálskych, ktorá
roztápa snehy a ľady a dáva silu zeleni. No nie sú to jemné ženy, nie, sú to
staré bohyne, pohansky divoké, vzbudzujúce starch, ktoré sa vôbec o človeka
nestarajú.
Tieto Sálske ženy už boli v týchto horách, ešte prv než sa tu objavil
prvý franský kráľ, ba prv než sem prišli rímske légie. Pred Rimanmi tu vládol
keltský ľud, ale aj ten prevzal znalosti o Sálskych bohoch od ľudu, ktorý ako
prvý obýval Alpy. Nič viac o týchto ľuďoch nevieme, poznáme len ich kresby na
skalných stenách, obetné misky vyhĺbené do kameňa. Možno vedia o nich diví
veštci tam na druhej strane v Engadine. Pretože títo veštci Sálske ženy privolávajú ešte aj dnes. Za zimného slnovratu navláčia obrovské kopy a
v noci ich zapaľujú. Dolu zasneženýmio stráňami spúšťajú horiace kolesá,
oblečení do kožušín a hábov satana poľujú na démonov ľadu. Trúbia na rohoch,
volajú na pomoc proti zime Sálske ženy.
V pradávnych časoch, tak dávno, že to azda môže zmerať len Písmo sväté,
ako dávno to bolo, bojovali bohovia o vládu nad zemou. A zdalo sa, že jeden z
nich, ten najmocnejší zo všetkých, si z toho boja odnesie víťazstvo. Z
najdialnejšieho kúta pekla doniesol strašnú zimu, sneh a ľad a pokryl nimi zem.
Ľadom zmrazil každý prameň a všetky riečne prúdy na zemi, zasypal zem
horami snehu. Nakoniec vylial na
vrcholce kopcov blankitný ľad, pustil na to severák, takže to rástlo, posúvalo
sa a tlačilo dolu stráňami do údolí, rozdrvilo všetko, čo stálo v ceste a
zadusilo všetko živé. Ľad rástol a rástol, žral všetky vody, dokonca aj
moria. More cúvlo a ľad mohutnel a mohutnel, nakoniec pokryl celú zem.
Zem pochoval blankytný, smrtonosný, ako dom vysoký ľad a zem sa
nevedela brániť. Moc boha ľadu ju znehybnela. Tu porodila zem v najväčšej
tiesni tri bohyne, tie Sálske. Čo by v tomto boji zavážili a zmohli muži? Len
viac smrtí a ničenia. Takže to museli byť ženy, lebo len ženám je vlastná moc
života, len oni môžu darovať nový život. Je to sila ženy, čo stojí medzi smrťou
a ostatným a sila ženy je nezdolateľná.
Touto silou teda išli na boha ľadu, zlostne napadli jeho studené
stráne, roztrieskali ľadovce, zakrojili sa do hlbokého snehu a revúci ho
spustili do údolí, nafúkali svoju vášeň celou žiarou do vrchov, roztopili sneh
a ľad, rozbili pokrývky na prameňoch a riekach, roztrúsili do skalných štrbín
trávy a zeleň a do hôr priniesli znova život.
Tak cez veky a tisícročia porazili boha ľadu, krok za krokom mu zobrali
ríšu, ktorej pozostatky horko ťažko opatruje na najvyšších vrcholcoch. Ale Sálske ženy nepoznajú zmilovanie, pretože
horšia ako mužská zlosť je ženská nenávisť, ktorá nemá konca. A tak tento boj
bude ešte dlho trvať, až pokým nezmiznú aj tie posledné zvyšky ľadu.
Jar a prebúdzanie je pôsobenie Sálinskych žien. A náš kostol Panny Márie – nech mi Pán
odpustí – by sa nemal cítiť celkom isto v diele kresťanského obrátenia. Čo na
tom, že sa tri ženy, ktoré sa stali sväticami martýriom a zbožnými činmi
prezentujú ľuďom ako patrónky jari. Oni ich aj tak budú vidieť ako Sálske
ženy. A budú v tom vidieť aj tak len
ľahko prehliadnuteľný pokus odlákať pozornosť od pohanských božstiev,
predstavovať ich ako časť pôsobenia nášho pána.Ľudia tu v horách vidia tie tri
obrazy svätých žien na paliciach a uctievajú ich. No v skutočnosti uctievajú
tri Sálske ženy. Len sa obzrite po kostoloch grófstva Tirolsko – všade uvidíte tri sväté ženy – no
nikdy nie v kostoloch mimo hôr.
Sila ženy, sila Sálskych je nepretržitá. Každý rok, keď prvý vlažný
vietor zmetie stráne, keď sa pohnú šťavy a keď slabne únava, cítime Sálske
ženy. Môže sa stať, o tisíc rokov, keď
sa v kostoloch z „kancľov“ bude hovoriť len o činoch kresťanských
svätcov, zanikne posolstvo Sálskych? Pretože v hlavách ľudí má miesto len to,
čo sa im povie. A aj v to veria. Toto je predsa remeslo všetkých, čo chcú
vládnuť: povedz ľuďom len to, čo majú vedieť. Všetko ostatné nemusia
poznať. A čo ľudia nevedia, to pre nich neexistuje.
V tom práve, ako si myslím, je
to nebezpečenstvo. Ak ľudia už nebudú vedieť o Sálskych ženách, tak vo vedomí
ľudí už nikdy viac nebudú. A ak nebudú vo vedomí, azda už vôbec nebudú.
Či potom znova nezvíťazí Boh ľadu? Boh chladu ľudských sŕdc?
K akému svetu sa blížime?
Preklad z nemčiny Mária
Bátorová