Uhorský rok
(6. októbra 2020 uplynulo 25 rokov, čo sa rozhodol opustiť nás geniálny spisovateľ a drahý priateľ Rudo Sloboda...veľmi zavčasu. Nech mu kvitne znova stračia nôžka... narcis ...nech odpočíva v pokoji.)
Raz za uhorský rok si upratujem knižnicu, umiestnenú v starožitných skriniach a vždy si nájdem niečo na znovu-čítanie…Tentokrát Rudolf Sloboda : Uhorský rok (dvanásť rozprávok s krátkymi úvodmi) Smena 1968, Edícia Mladá tvorba, redaktor Dušan Kužel, Obálka Jozef Ilečko. Náklad 1700 výtlačkov. Cena viaz. 8 Kčs.
Okrem týchto zaujímavých údajov ešte vnútri knihy Rudovým ostrým rukopisom: Elvírke (moja dcéra) a mame Rudolf Sloboda 24. 4. 1984, na prvej strane mojou rukou nakreslený kvietok a Rudo zomrel 6. 10. 1995.

Druhá odpoveď: „Tak ako každý človek, i ja sa rád spovedám. Bojím sa, že po určitom čase prestanú ľudia moju produkciu pokladať za literatúru.“ Nie, Rudo, neprestali sme, aj časopis Rozum prebral svoj názov z tvojho skvelého a v čase vydania jedinečného, v slovenskej literatúre solitérneho textu (obsahom aj formou).
Tretia odpoveď na to, ktoré skutočnosti najviac zasiahli do formovania jeho osobnosti a tvorby odpovedá: „Keby som vymenoval len dve tri, nebol by som presný. Keby som vymenoval viaceré, mohli by sa zdať niektoré malicherné." Typická slobodovská odpoveď – aj odpovedal, ale nič neprezradil. Tak to bolo aj s jeho knihami. Mohli ste mať pocit absolútnej autorskej „spovede“, ale za tým všetkým bolo ešte viac, či už oblaky so slnkom, priepasti bez dna a bez konca: úteky z rodnej obce textu, ktovie kam. Vedel to len on. Sám.
Prvá poviedka z tejto mimoriadnej knihy plnej fantázie, rôznych literárnych postupov a žánrov sa volá: Mesto, srdce, vysvedčenie, dievča.
Ak sa rozpamätáte na učivo zo základnej školy, tak vám musí napadnúť, že sú to štyri vzory skloňovania stredného rodu. Podnadpis ešte dopĺňa: Prvá rozprávka je o mladom mužovi, ktorý sa stretne v meste s Mirou. Na dedine zažije pekné popoludnie, prijíma od holiča bicykel a vracia sa do triezvej skutočnosti.
Uvádzacia veta by mohla vlastne aj charakterizovať jeden zo Slobodových spôsobov písania. To neustále prechádzanie z mesta do dediny, mladý muž ako hrdina a nositeľ deja, rôzne fantastické príhody (bicykel od holiča!!!) a návrat do triezvej skutočnosti.
Tí, ktorí sme mali potešenie čítať Uhorský rok už v roku 1968, oživme si jeho úžasný príťažlivý spôsob písania, a tí, ktorí to nečítali, možno si Uhorský rok vyhľadajú, a tiež vložia do svojej knižnice.
Večer som pozerala desaťročnej vnučke úlohu, k vzorom stredného rodu napísala: „O srdcovi nevieme povedať nič.“ Veta je skvelá, a prečo by srdce nemohlo byť mužského rodu?
Mila Haugová