Anton
Baláž: Povedz slovo čisté
Na
programe stretnutia KNS 25. októbra 2015 bolo aj predstavenie tohto Balážovho
nového románu. Svoj pohľad na dielo predstavili literárna vedkyňa Mária
Bátorová a básnik a prozaik Rudolf Dobiáš .
Husle
zavesené privysoko
Po
knihách „Hana“ od Pavla Taussiga a „...až pod čiernu zem“ od Kornela Földváriho
prichádza z pera A. Baláža na knižný trhkniha o neslávnych rokoch
päťdesiatych a zároveň o posledných rokoch života (1949 – 1955) Štefana Krčméryho„Povedz slovo čisté“ (LIC
2017). Rozsah 493 strán napĺňa 35 kapitol, dokumentárna príloha, ukážky
rukopisu spisovateľa a celé znenie strojopisom, o oboch autoroch,
komentáre a poďakovanie.
Len
mimoriadne nadaný a invenčný autor
dokáže z najhorších čias slovenskej histórie- z 50tych rokov vyťažiť
to najlepšie, nezamlčať nič a napriek tomu nahliadať z mnohých strán,
vyvážiť hulvátstvo a rôzne
stupidity zvráteného politického systému psychológiou postáv, ktorá ukazuje
viacnásobnú životnú normalitu osobných profilov postáv, skutočný stav
spoločnosti v reálnej existencii ich myšlienok a činov. Práve
autorská skúsenosť podobných 70. rokov konsolidácie stvorila túto „mäkkú“,
dojímavú diferencovanosť, vyvažovanie času absurdít poukazom na beh normálneho
života bez toho, aby čokoľvek z politického tlaku autor vynechal či
zamlčal, ba naopak, dojímavé sú práve deje a činy, ktoré svedčia
o statočnosti a charaktere
ľudí (reálnych postáv) v tých najnebezpečnejších politických časoch, keď
na Slovensku nešlo len o obmedzenie slobody, ale o skúsenosť
strašných justičných vrážd.
Román
Povedz slovo čisté je komponovaný ako zložitá románová štruktúra, v ktorej
sa kontextualizujú mnohé deje a prvky sujetovej výstavby. Autorský
rozprávač sa v dvoch tretinách strieda s denníkovou formou
ošetrujúcej lekárky Orlovskej. Je to román psychologicko-sociologický. Zámerne
uvádzame toto poradie zdanlivo proti sebe idúcich sémantických charakteristík.
Silná psychologická rovina je daná najmä svetom ideí, myšlienkovými pochodmi
hlavnej postavy -- Š. Krčméryho, ktoré zveruje najskôr lístkom, potom
štandardnému papieru, ale aj denníkovou formou ošetrujúcej lekárky Orlovskej,
aj vnútornými monológmi ďalšieho ku Krčmérymu paralelného protagonistu,
študenta Jakuba, najmä topografiou životopisu autobiografickej postavy (s
licenciou posunu rokov konsolidácie), ktorého skúsenostisú zvnútornené, podané
často ako vnútorný monológ. K nemu sú priradené diferencované typy
spolužiakov, najmä tristný osud Ruda Drobného, priateľky z detstva
LotkyLaššákovej, ale aj osud Eržikinho otca, ktorý sa vráti z ruského
zajatia, a tak sa osudy súvisiace s politickým násilím na Slovensku
dostanú do paralely s osudmi ľudí v Maďarsku, alebo pokračujú, ako
vyvezené mníšky, v Čechách. Zvnútornené a komentované sú aj skúsenosti
riaditeľa psychiatrickej liečebne
MUDr.
Karola Matulaya, zakladateľa slovenskej psychiatrie a evanjelického kňaza Jána
Petríka, profesora na Slovenskej evanjelickej bohosloveckej fakulte.
Sociologická
rovina je v románe podporená tematizovaním spoločensko-politických
procesov na viacerých úrovniach: od zázemia dedinskej society na Ponitrí
(jedináčik Jakub, jeho matka a otec, chudobná Lotka, dedinská katolícka
fara) alebo prostredie reštaurácie- pivárne Jakubovho strýka, cez internátne
prostredie Suvoráku, Horského parku, fakultného života po opis Justičáku. Tu sa
striedajú pomerne krátke autorské opisy prostredia s jeho intenzívnymi
reflexiami očami postáv. Komplexné a veľmi sugestívne je prostredie
pezinskej psychiatrickej liečebne. Rozdielnosť autorského spracovania
v týchto rôznych prostrediach, nazdávame sa, nesúvisí len
s autobiografiou v prvom prípade a biografiou v druhom. Je
možné sa domnievať, že posledné roky osudu Krčméryho boli súvisle napísané
skôr.
Topografia
je faktografická v názvoch autentická a taktiež prostredie
univerzity, zastúpené autentickými menami ľudí, ktorí tvorili kolorit
literárnej vedy, žurnalistiky, Slovenskej akadémie vied a univerzitných štúdií,
redakcií atď. To všetko s autentickými charakteristikami
spoločenskovedných lapsusov a počiatkov znižovania kvality literárnovedného
výskumu na Slovensku, keď kolega kolegovi odporúča nečítať pôvodné diela (aby
si nedajbože niečo vlastné a zaujímavé o nich nepomyslel), ale čítať
len to, čo už bolo o nich publikovanéa od toho sa neodkláňať.
Z tohto vzniklo zmnožovanie toho istého balastu, ktoré, žiaľ, často
pretrváva dodnes. Sú tu službičkujúci politruciliterárnych kruhov ako súdruh Breťa,
alebo Ján Rob Poničan, ale aj slávne mená ako A. Matuška v doslove ku
Krčméryho dielu, aj Dominik Tatarka so svojimi budovateľskými románmi. Baláž tu
spomína Prvý a druhý úder, ale román, ktorý mal svietiť ako príklad metódy
socialistického realizmu Drevená dedina od F. Hečka z toho istého roku
nespomína... (?)
Topografia
ťažiskového protagonistu Štefana Krčméryho, ktorý svojou tichou
a činorodou existenciou nastavuje zrkadlo všetkému ostatnému je
autentická. V komentároch sa autor zmieňuje o tom, že si viackrát bol
pozrieť liečebňu v Pezinku a podľa archívov vedel aj porovnať, čo
bolo pôvodné, z času, keď Krčméry tam bol. Celé okolie liečebne – starý park
– je dodnes pôvodné a bolo v tom čase podľa liečebnej koncepcie
riaditeľa MUDr. Matulaya, zakladateľa slovenskej psychiatrie, súčasťou
liečebného procesu – pacienti mohli chodiť von a pracovať na čerstvom
vzduchu alebo v skleníku. Krčméry nepracoval manuálne, o to viac však
duševne. Ako liečený pacient si mohol dovoliť „kázanie z pňa“ ako to
nazval Ján Petrík, keď to prvýkrát zažil. Krčméry ako kňaz, ktorý toto
povolanie opustil kvôli práci „na roli národnej“ v medzivojnovom období,
si to vyčítal. No on práve patrí azda k prvej a k poslednej
najvzdelanejšej generácii slovenskej inteligencie (štúdium v Paríži
a v Prahe, okrem niekoľkých živých klasické jazyky ako gréčtina,
hebrejčina, latinčina, prirodzene hudba, komponovanie a hra na husle,
bohoslužobných a časových piesní, napríklad vianočných). Kombinácia
teológie a klasického humanistického vzdelania mu umožňovala komplexný
pohľad aj na literárnu históriu, antropologický prístup, ktorý dodnes
v našich humanitných vedách prekrýva štrukturalizmus. Kvalitné vzdelanie
umožňovalo Krčmérymu aj v podmienkach liečebne, teda bez knižnice, napísať
minimálne dva spisy- Venček psychiatrický a Psychiatria slovenská, okrem toho
preklady piesní z bibličtiny atď. Každodenne vysvetľoval časti Biblie
a kázal podľa počasia- v parku stojac na pni alebo vo vnútri liečebne
zhromaždeným pacientom. Skrátka robil, čo v danej chvíli mal a mohol,
čo nazývame žité kresťanstvo. Svoje husle si nechal zavesiť tak vysoko, aby na
ne nedočiahol, lebo hra na nich ho príliš rozrušovala. Boli v prílišnom
protiklade k dobe a aj podmienkam, v ktorých žil.Pseudonym KrčméryhoJánJesom
upomína na odpoveď Jána Krstiteľa na otázku: „Kto si ty?“ „Ja nie som Mesiáš“.
„Si Eliáš?“ „Nie som.“(Evanjelium Ján I, 19). Krčméry sa tu stotožňuje
s Jánom Krstiteľom, ktorý len pripravoval cestu Pánovi, „Je hlas
volajúceho na púšti“.
V súvislosti
s týmto pobytom Krčméryho sa v retrospektíve, ale aj
v konšpiratívnych komunistických správach štb, ktorá zachytí ďakovný list
Krčmérymu z Izraela, objavujú informácie o pobyte v Nitre, kde
bol istý čas už chorý so svojou matkou a stretával sa s nitrianskymi
intelektuálmi, rabínom a študentami nitrianskej ješivy, ktorým sa venoval.
Pod láskavým dohľadom prof. Matulaya, cez ktorého rodinu (ako aj rodinu lekárky
Orlovskej) sa dá nazrieť aj do vtedajších bratislavských intelektuálnych
kruhovsa duchovný život v liečebni neuplatňoval len cez Krčméryho, ale aj
cez mníšky, ktoré sa starali o detských pacientov, navštevovali bohoslužby
atď. V čase pezinského pobytu vyšli aj zväzky výberu z Krčméryho diela.
Jedna z najdojímavejších scén románu sa týka práve odovzdania tohto zväzku
autorovi. Delegácia pozostáva z A. Plávku, I. Kupca a P. Bunčáka
a stretá sa s autorom v pracovni riaditeľaMatulaya. Prítomná je
aj dr.Orlovská, ošetrujúca lekárka Krčméryho. Pri odovzdaní niekto z delegácie
začne tichúčko spievať pieseň Hojže, Bože, jak to bolí... báseň, ktorú A.
Sládkovič napísal po neúspechu revolúcie 1848 a zhudobnil ju Krčméryho
starý otec Augustín HorislavKrčméry. Podobné scény vypovedajú o stave
slovenských vydavateľstiev a zastúpení našich intelektuálov v nich.
Part
okolo profesora a evanjelického farára Jána Petríka informuje o stave
evanjelickej cirkvi augsburského vyznania v 50. rokoch, o jeho
rodinnom živote a úsiliach, kvôli ktorým navštívil aj Krčméryho.
V tomto parte románu sa dopĺňali
archívy a vedomosti autora monografie o Krčmérym s predošlým
životopisným románom o slovenskom filozofovi Jánovi Lajčiakovi (pasáž o Knihe
proroka Ezechiela, ktorá bola podkladom francúzskej dizertácie filozofa).
V románe
A. Baláža ide v podstate o vzťah duchovna a matriálna,
premietnutý do konkrétnych životov postáv. Všetok naratívny arzenál, počnúc
psychologickými úvahami a zdôvodneniami až k názvom kapitol je
v znamení duchovna. Zapojenie iného plánu- paralelná biografia
začínajúceho študenta Jakuba v tomto duchovnom rozmere pokračuje (Jakubova
matka, farár v ich obci, účasť študentov na bohoslužbách a najmä
vnútorný vývin pod vplyvom pobytu na VŠ, neurobia síce z Jakuba hrdinu
(jeho postoje sú dosť vlažné, uhýbavé, čo si aj sám uvedomuje, najviac pri
procese s Rudom Drobným) umožňujú však vidieť Krčméryho osud zvonka,
v reláciách skutočného manipulovaného diania.
Rozsiahlejšia
časť interpretácie knihy by sa mala venovať erotike, sexu, ktorý je pomerne
intenzívnou a zvláštnou oblasťou nielen mimo liečebne v radoch
mladých študentov, ale je to všeobecný element, tristný aj v živote
Štefana Krčméryho, ktorého prózy stoja na „ruvaní dvoch duší“, na tenzii
Černobog -- Belbog ako je to v torze poviedky o Jánovi
Silvánovi.
V Krčméryho
diele treba podčiarknuť súvis všetkého so všetkým, presvedčenie, že niet
budúcnosti bez minulosti, že život je zmysluplná chiméra – Kristus. Časté sú
však aj pocity márnosti. V tejto všeobsiahlosti globálneho univerza,
v existencii tragického subjektu, žijúceho z predstavy ideálu, ale aj
v potencii priestoru, ktorý vytvára pocit ničotnosti pre tvorbu ideálov,
v tejto logickej a vôbec nie zmätenej súčinnosti všetkých častí
univerza, spočíva autorská filozofia jeho próz. Svet Bohom stvorený, ale
zároveň ustavične sa tvoriaci (naturanaturant). Náboženský dualizmus (Belbog
a Černobog), s tým súvisiaci dualizmus etický, antropologický
dualizmus (v Silvánovi), všetky vznikajú z monistického názoru („Belbog
stvoril si Černoboga“) a ústia do spontánneho princípu „pan“, ktorý má
takisto monistickú podstatu, do panteizmu Spinozovho typu, do presvedčenia, že
časť môže byť svetom a svet môže byť v časti. (Tieto charakteristiky
sú uvedené v štúdii o Š. Krčmérym Medzi ideálom a ničotou
z r.1992. Podľa nej sa nazýva celý výber z esejí a štúdií z roku
2014 od autorky recenzie).
Mária
Bátorová
Tichý apoštol Štefan Krčméry
Anton Baláž sa nám pred piatimi rokmi
predstavil dielom Prehovor Ezechiel (2012), v ktorom čitateľom priblížil život a dielo kňaza,
literáta, prvého slovenského kulturológa, človeka európskej úrovne a kritika
vtedajšej slovenskej spoločnosti Jána
Lajčiaka (1875-1918). Nebyť Balážovho tvorivého skutku možno by sme si na tohto učeného muža ani
nespomenuli. Podobne je to aj s jeho zatiaľ ostatnou knihou Povedz
slovo čisté, v ktorom sa
odvážil vstúpiť do prostredia psychicky narušených ľudí, aby v ňom
znovuobjavil a v istom slova zmysle
aj rehabilitoval veľkého muža slovenskej literatúry a kultúry, kňaza,
básnika, prozaika, literárneho historika i kritika, tajomníka Matice slovenskej,
redaktora a publicistu , Štefana Krčméryho (1892-1955). Iste ho
k napísaniu spomínanej knihy inšpirovalo
Krčméryho jubileum - 125 rokov od jeho narodenia.
Baláž aj týmto dielom potvrdil, že jeho príbehy „vždy smerovali k tomu, aby čitateľa nielen
pobavili, ale aj poučili, aby mu ukázali svet, v ktorom musia žiť a že len na
nich záleží, aký obsah svojmu životu dajú.“ Vo svojom diele Povedz slovo čisté
sprítomnil pobyt Štefana Krčméryho
v Psychiatrickom ústave v Pezinku-Cajle, kde spisovateľ strávil
posledných päť rokov svojho života.
Zomrel 17.2.1955 na následky
choroby, ktorá ho postihla ešte ako tridsaťtriročného.
Sotva si vieme
predstaviť, koľko úsilia a času stálo autora, kým zhromaždil dostatok
dokumentárneho materiálu, aby sa mohol pustiť do naskicovania literárneho
portrétu Štefana Krčméryho a doby, v ktorej dožíval svoj pohnutý
život. Cez denník ošetrujúcej lekárky
Júlie Orlovskej využil príležitosť
priblížiť čitateľovi prostredie liečebne, osobnosť riaditeľa ústavu
psychiatra profesora Karola Matulaya,
špecifiká terapie psychicky chorých
pacientov a najmä špecifiká Krčméryho liečby, lebo tá sa podstatne líšila
od terapie väčšiny pacientov. Takisto
pacient Krčméry svojím správaním sa,
svojou nezhasínajúcou tvorivou energiou sa diametrálne líšil od
ostatných psychicky narušených mužov
i žien. Doktorka Orlovská sa svojmu pacientovi venuje s úctou
a neúnavnou trpezlivosťou,
Krčméryho životopis jej umožnil dôverne
poznať osobnosť kňaza, básnika a prekladateľa biblických textov z Tranovského spevníka, ktorý chodí s Bibliou
v ruke do nemocničného parku, aby tam svojím spolupacientom, medzi ktorými
nechýbajú alkoholici a prostitútky, čítal
Listy apoštolov. Krčméryho v Pezinku hospitalizovali v r.
1950, čiže po tzv. Víťaznom februári, a preto napr. jeho čítanie Listu
apoštola Pavla Titovi z dubového
pňa parku, urobí
v miestnej straníckej bunke
nečakaný rozruch. Vieme, že Josif Broz Tito, juhoslovanský
prezident spôsobil rozkol medzi Juhosláviou a socialistickým
táborom. V tom čase Slovenské
vydavateľstvo krásnej literatúry
v Bratislave sa pod redakčným dozorom Gabriela Rapoša, neskôr Júliusa
Paštéku pustí do vydávania Krčméryho
Vybraných spisov. V Psychiatrickom ústave ho navštívia
jeho literárni kolegovia Ivan Kupec a Pavol Bunčák, Andrej Plávka mu priniesol
čerstvý výtlačok prvého zväzku tohto výberu. Vtedy spisovateľ už mal svoj kútik
– pracovňu, v ktorej vo chvíľach
jasnej mysle pracuje. Má veľa
tvorivých plánov, ich realizácia ho
očividne vyčerpáva, ale zásluhou pozornosti lekárov a sestier (aj rehoľných) ani jeden ním
popísaný lístok sa nestratí. Lístky
sprvu odovzdávali Krčméryho dcére doktorke Szoldovej, neskôr redaktorovi v SVKL Rapošovi. Baláž v histórii
liečebne nájde aj správu o pobyte
partizánky, spisovateľky
a lekárky Hely Volanskej. Tá
po procese s Rudolfom Slánskym
a spoločníkmi odišla z Prahy na Slovensko. Zrejme hrôza, ktorú
v citlivých mysliach vyvolal proces
so „sionistami“ , sa v nej
premenila na strach. Aj keď rodné
meno Hely Volanskej - Chaja Wolfowitz -
poznal málokto, rozhodla sa, hoci s podlomeným zdravím odísť
z Prahy, kde v tých rokoch
kvitli šibenice a ponúkla svoje
vedomosti detskej lekárky
psychiatrickej liečebni v zabudnutom
kúte Slovenska.
Ani Evanjelická cirkev
a.v. na Krčméryho nezabúda. Farár v Modre-Kráľovej a profesor
na Evanjelickej bohosloveckej fakulte Ján Petrík, Krčméryho spoluprekladateľ
textov z biblickej češtiny do slovenčiny,
je jeho častým spoločníkom.
Denník
doktorky Orlovskej je pre Baláža interiérom príbehu Štefana Krčméryho. Našiel
v ňom bohatý zdroj informácií o prvej modernej psychiatrickej
liečebne na Slovensku, o jej zakladateľovi profesorovi Karolovi
Matulayovi, o psychických chorobách a moderných liečebných postupoch,
o živote pacientov za zamrežovanými oknami, o práci ich ošetrovateliek –
rehoľných sestier
Postava
Jakuba, čerstvého vysokoškoláka, poslucháča na Filozofickej fakulte, odbor
slovenčina a literárna veda, ktorému Baláž v primeranej miere prepožičal svoj vlastný životopis ,
k Jakubovmu veku pridal deväť rokov,
aby mu umožnil nazrieť do exteriéru sveta, stať sa svedkom, ktorý
okomentuje a zaznamená
udalosti päťdesiatych rokov. Procesy
s tzv. triednymi nepriateľmi sú v Čechách i na Slovensku na
dennom poriadku, proces s tzv. buržoáznymi nacionalistami je na
spadnutie. Jakuba prekvapí zatknutie spolužiaka Ruda Drobného a politický
proces, v ktorom ho odsúdia na
vysoký trest. Štátna bezpečnosť a„štátnobezpečnostné šetrenia“ neobídu ani Psychiatrický ústav v Pezinku-Cajle. O pacientov sa zatiaľ starajú rehoľné
sestry, tie sa vyhli vyvezeniu do Čiech.
Po rehoľníkoch, katolíckych biskupoch sa
záujem ŠTB preniesol aj na Evanjelickú
cirkev a. v. V Bratislave od februára 1952 do septembra 1952 väznili farára ECAV Jozefa Juráša, tajomníka
Združenia evanjelickej mládeže, ktorý sa po polročnom študijnom pobyte v USA vrátil na
Slovensko a pri štátnobezpečnom
šetrení sa bezúspešne pokúsili zlomiť
ho, chceli, aby sa priznal sa k špionáži. Po ôsmich mesiacoch psychického
i fyzického nátlaku ho v septembri
1952 - chorého - prepustili z väzby. (Pre zaujímavosť uvediem, že až o 10 rokov neskôr, v r. 1962 sa im
podarilo odsúdiť ho na 13 rokov väzenia za údajnú velezradnú činnosť. Časť z tých rokov si Juráš „odsedel“ vo
Valdiciach.)
Rok
1953 je pre Evanjelickú cirkev a.v.
zlomový. Premiestnenie Evanjelickej a. v. Bohosloveckej fakulty
z Bratislavy do Modry, obmedzovanie činnosti ECAV, aj ochabnutie
vydavateľskej činnosti Tranoscia, boli viditeľnými znakmi
útlaku cirkevného života slovenských evanjelikov a.v. Pre dokreslenie
atmosféry doby a života spoločnosti Jakub komentuje administratívne zmeny
i „prevracanie kabátov“ na filozofickej fakulte, aj odsúvanie významných literátov ( Brtáňa,
Felixa, Šmatláka , Paštéku a i.) na vedľajšiu koľaj
a naopak- posilnenie pozície
ideológa Breťa T. v cenzorskom postavení. Ženský pracovný tábor
v blízkych Želiezovciach, kam súdy posielali politické delikventky z Čiech
i zo Slovenska, bol zďaleka viditeľnou stigmou na tvári spoločnosti
budujúcej komunizmus. Tieto a podobné fakty pomohli autorovi načrtnúť neradostný obraz života každodenného.
Štefan
Krčméry zomrel vo februári 1955. Pohreb sa uskutočnil v Slovenskom
národnom divadle a pochovali ho na
Evanjelickom cintoríne v Bratislave.
Na
záver by som chcel poznamenať, že kniha
Povedz slovo čisté - vzhľadom na množstvo v nej uplatnených dokumentárnych
údajov- je nielen literárnym svedectvom o posledných rokoch života Štefana
Krčméryho v Psychiatrickom ústave v Pezinku, ale najmä je svedectvom o dobe, ktorá sa
pokúsila ukradnúť človeku dušu.
Rudolf
Dobiáš