Prelet nad životom Rudolfa Dobiáša
Rudolf Dobiáš je
významným slovenským spisovateľom, autorom rozsiahleho, tematicky objavného
a umelecky sugestívneho diela, odvíjajúceho sa od jeho života, bohatého na
dramatické zvraty, prežité z väčšej časti v režime, ktorý (citujem) „pestoval vendetu a kruté vojny triedne“. Pri bližšom skúmaní jednotlivých zastavení
v jeho živote, ktoré som bol nútený podniknúť pri príprave knihy
rozhovorov Vyniesť na svetlo dňa príbehy
dlhej noci, som zistil, že značnej časti z toho, čo ho postihlo, sa
bolo možné vyhnúť, že v jeho živote sa odohrali udalosti, ktoré neboli nevyhnutné.
Hneď prvá taká udalosť, a k tej sa mi aj priznal, sa
udiala na konci druhej svetovej vojny. Po prechode frontu, keď Nemci ustúpili
za Váh a obec Dobrú, Dobiášovo rodisko oslobodili rumunské
a sovietske vojská, zostalo po okupantoch i osloboditeľoch v obci veľa rôznej bojovej munície.
Vtedy jedenásťročný školák Rudko prvýkrát podľahol pokušeniu zviditeľniť
sa, keď z nájdených nábojov do
guľometu vysypal pušný prach a pokúsil sa ho pri Váhu zapáliť. Jarný
vietor mu však zakaždým zhasol zápalku, čím ho chcel varovať pred možným
nešťastím. Ale darmo: školák Rudko sa ešte
hlbšie sklonil nad kôpku pušného prachu a konečne sa mu podarilo kôpku
podpáliť. Pušný prach mu vybuchol rovno do tváre, utrpel dosť vážne popáleniny.
Len oči oheň nezasiahol, čo neskôr pripísal ochrannému zásahu svojho anjela
strážneho. Aj tak sa mu na tvári i na krku narobili bolestivé pľuzgiere,
jeho otec musel zapriahnuť do voza a uháňať s nepodareným synom to
trenčianskej nemocnice. Po viacerých bolestivých procedúrach
a niekoľkodňovom pobyte v nemocnici sa, teraz už pešo, vrátil do
rodnej Dobrej.
Krátko nato, koncom mája, keďže vlaky ešte stále nechodili, znova
pešoval do Trenčína na prijímacie pohovory na štátne gymnázium. Teraz šiel
v sprievode svojho strýka Jozefa Galla, budúceho inžiniera zememerača,
ktorý sa o niekoľko rokov neskôr, prezradím hneď, že neúspešne, pokúsil
vtedy už budúceho maturanta odhovoriť od jeho ďalšieho zviditeľnenia.
A tým bolo, pre vtedy už gymnazistu Ruda Dobiáša, rozhodnutie stať sa básnikom. Po víťaznom
februári pracujúceho ľudu, v atmosfére procesov s triednymi
nepriateľmi, zradcami, záškodníkmi činov, ba i záškodníkmi slov, medzi
ktorými sa dokonca ocitli aj poprední básnici, to bola rovnako, ba čoskoro sa
ukázalo, že aj oveľa viac výbušná akcia, ako len odpálenie kôpky pušného
prachu. A hoci dobrý strýko, v čase, keď sa jeho synovec rozhodol, že
svoj celý budúci život zasvätí poézii, a preto sa chcel prihlásiť na
štúdium slovenského jazyka a literatúry na FF UK v Bratislave, bol už
úspešným zememeračom a nahováral synovca, aby si tiež zvolil toto pekné
remeslo, ktorým sa okrem iných preslávil aj istý Jozef K., hrdina románu Franza
Kafku Zámok. Žiaľ, tento slávny román
gymnazista Rudo nepoznal a trval na svojom rozhodnutí –
a nezvrátilo ho ani strýkovo varovanie, že písať niečo priamo z hlavy
v tom čase, keď sa vo väzení práve ocitli aj ďalší básnici, sa nemôže
dobre skončiť. Čo sa už o necelý rok aj potvrdilo. Od rozhodnutia oddať sa do
služieb poézie budúceho vysokoškoláka neodradilo ani varovanie, ktoré našiel
v stredoškolskej ruskej čítanke. Bola to báseň Valerija Brjusova
Kamienščik.
Kamienščik,
kamienščik vo fabruche bieloj.
Što ty tam
strojiš? Kamu?
Ej, nemiešaj nam,
my zanjaty delom.
Strojim my,
strojim ťurmu.
Báseň sa mu
páčila, zapamätal si ju, ale až vo vyšetrovacej väzbe pochopil, že to bolo aj
varovanie pred stavbou nových väzníc nielen v Sovietskom Rusku, ale aj
u nás, keďže v tom čase už platilo: Sovietsky zväz, náš vzor! Naozaj
neskoro pochopil, že do nových, veľkých väzníc, lebo aj v tom sme sa chcel
Sovietom vyrovnať, treba aj veľa nových väzňov. Bol to zrejme len dobový
optimizmus, ktorý ovládol aj slovenskú poéziu, ktorá tiež všetko videla
v optimistických farbách, a tak ani on z neho nechcel vybočiť,
a tak, keď sa ho vyšetrovateľ opýtal ako sa má, odpovedal, že dobre: Mám
sa dobre! No vyšetrovateľ, ktorý ako občan zrejme neveril optimizmu dobovej
socialistickej poézie a z profesionálneho hľadiska ani tomu, čo
hovoria vyšetrovaní triedni nepriatelia, po jednom takomto mnohohodinovom
výsluchu ho zobral na vychádzku po vnútornom dvore budovy, tam vybral
z vrecka dva krajíčky chleba a podal
mu ich. Autorský dôkaz o tom, že sa na Februárke vôbec nemal dobre,
podal potom Rudolf Dobiáš v prozaickej forme v poviedkach Cela
a Hlad, ktoré sú aj súčasťou tohto anglického výberu z jeho
tvorby. Obe poviedky patria k umeleckým
klenotom modernej slovenskej literatúry.
Ale pokračujme ešte v krátkom prelete nad básnickým osudom
nášho autora. Jeho začiatky boli skrz-naskrz nevinné. Inšpirovaný časopismi
Svätá rodina, Priateľ dietok a najmä detským kútikom v okresnom
periodiku Roľnícke novinky, kde uverejňovali aj básne, hádanky a riekanky,
práve tam poslal svoje prvé verše. Zaujali, a hneď ich aj uverejnili. Na
moju otázku autorovi či si niektorú báseň zapamätal, mi po dlhšom zdráhaní
zarecitoval báseň Nehoda. Bola
o zradnej malej líške. Tiež som si ju zapamätal, ale keďže nemám autorov
písomný súhlas, tak ako to teraz vyžaduje smernica Európskej únie, recitovať ju
nebudem. Táto, a potom ďalšie básne, publikované už v mládežníckom
denníku Smena a časopisoch bližších literatúre, naposledy v lete 1953
v Kultúrnom živote to bola báseň Na
pamiatku Attilu Józsefa, nakoniec
vyšetrovateľov Štátnej bezpečnosti doviedli k záveru, že práve
začínajúci vysokoškolák, zatknutý 23. decembra 1953 na dvore rodného domu,
patril k zakladateľom ilegálnej protištátnej organizácie Stráž ľudu. Tá
vyhotovovala a rozhadzovala protištátne letáky a Dobiáša prokurátor
označil za jej ideového vodcu. Protištátnu činnosť Stráže ľudu, cieľom ktorej
bolo (citujem z obžaloby) „pričiniť sa o zvrhnutie
ľudovodemokratického zriadenia a nastolenie tzv. samostatného slovenského
štátu“, súd kvalifikoval ako zločin velezrady a trom hlavným
velezradcom, medzi ktorých patril aj Rudolf Dobiáš, hrozil najvyšší trest.
Nakoniec súd (teraz citujem z rozsudku) „dospel k záveru, že nie je nutné uložiť trest smrti, ale že stačí
ho nahradiť odňatím slobody. K tomuto rozhodnutiu súdu prispeli významné
úspechy tábora socializmu, akým bolo zastavenie vojny v Kórei
a Indočíne, ako aj rozbitie plánov imperialistov na utvorenie európskej
armády.“ A tak bývalý skaut,
a už aj bývalý začínajúci básnik, bol odsúdený „len“ na 18 rokov odňatia
slobody.
Po niekoľkomesačnej zastávke na pražskom Pankráci nasledovala celá
päťročnica putovania po jáchymovských táboroch.
V podstate úspešná, keďže ju Rudolf Dobiáš prežil. Na tábore Vojna
ho opäť začala lákať poézia – hoci to nijako nemohlo prispieť k zvýšeniu
jeho pracovného výkonu, ktorým si mohol prilepšiť k hladovej strave
a v prípade prezradenia to predstavovalo aj veľké bezpečnostné
riziko. Lákačmi teraz neboli slovenskí básnickí klasici, ale obyčajní mukli
Emil Minař a Vraťa Vaňousek, ktorí mu dali čítať svoje básne,
vytvorené v uránovom podzemí. Hneď sa aj
on zapojil do ich básnického spoločenstva, hoci mal aj oveľa bezpečnejšiu voľbu
využitia voľného času v tábore: mohol sa pridať k ružencovému bratstvu,
ktoré viedol salezián Anton Srholec. Jeho členovia sa modlili takzvaný živý
ruženec, keď sa každý člen bratstva
modlil denne jeden desiatok ruženca, z čoho sa postupne vytvorila
(citujem Dobiáša) „živá ružencová
štafeta“. No on napriek pozvaniu na vstup, dal prednosť
česko-moravsko-slovenskej literárnej spoločnosti. Minizbierku Akvárium, ktorú
v uránovom podzemí napísal, sa mu nepodarilo dostať na slobodu, ale
básnickú skúsenosť, ktorú tam získal, ako zrelý básnik zúročil v básňach
ako Vietor v polovici novembra
či Kam odchádzate, jáchymovskí chlapci.
Keď som potom v laudáciu pri udeľovaní Ceny Ústavu pamäti
národa označil Rudolfa Dobiáša za spisovateľa s veľkou morálnou autoritou,
autora, ktorý svoj životný osud jáchymovského väzňa urobil trvalou súčasťou
svojho literárneho diela v knihách Temná zeleň, v ktorej
dominuje sila osobnej skúsenosti z mučiarní štátnej bezpečnosti, v Tajných
ľuďoch, ktoré sú jeho pokusom oslobodiť svoje postavy od ťaživej minulosti,
ulúpenej mladosti, od dedičstva režimu, ktorý vychýlil či zdeformoval
v ľuďoch všetko prirodzené, všetko prirodzene ľudské, či v Zvonoch
a hroboch, ktoré sú príbehovo vybudované na bytostnom protiklade
lyrického a tragického v živote človeka a spomenul som aj jeho Svedectvo troch krížov, trojzväzkové dielo Triedni nepriatelia
s podtitulom Svedectvá o brutalite komunistického režimu,
všimol som si, s akým záujmom sleduje moje slová prítomný predseda
Konfederácie politických väzňov Slovenska Anton Srholec. Ba z jeho pohľadu,
ktorý potom preniesol na prvého nositeľa Ceny ÚPN som vyčítal, že svojmu
jáchymovskému druhovi odpúšťa, že dal na tábore pred tajným ružencovým spoločenstvom prednosť
podzemnému básnickému krúžku. S Antonom Srholcom sme potom v Bratislave
spolu prezentovali knihu mojich rozhovorov s Rudolfom Dobiášom, a náš
drahý Antonio, ten navždy „vzácny rubín
skalický“, mi aj osobne potvrdil, že naozaj som v jeho zraku správne
prečítal to odpustenie, ba že Dobiášove príbehy, v ktorých spoznávame
osudy ľudí v ich ľudskom ponížení a utrpení, ale rovnako aj v nezlomnej
viere a nikdy neochabujúcej nádeji si zaslúžia aj jeho požehnanie.
K jeho slovám netreba, ba sa mi ani nepatrí, nič dodať.
Anton Baláž