Adam2 - KNS

Klub nezávislých spisovateľov
Prejsť na obsah
Miroslav Dobiaš: Adam a krvavá grófka
Autorka obálky: Gabriela Dobiašova.
Vydavateľ Parcela s. r. o. Čachtice, 2024.
Miroslav Dobiaš predĺžil životnosť svojho detského hrdinu Adama v ďalšej knihe pod názvom Adam a krvavá grófka. Sympatického chalana Adama predstavil detskému čitateľovi vo svojej prvej  knihe Adam a tajomstvo orloja. Aj v druhej pokračuje v dobrodružnom a napínavom príbehu nielen postavy Adama, ale aj jeho rodiny a priateľky, ktorých zapojí do spoznávania krvavej grófky z Čachtíc.
Kniha upúta už svojou obálkou, kde nad skríženými kosťami je upozornenie na „nebezpečný“ žáner: Pozor! Horor!, súvisiaci s časťou názvu ´krvavá grófka´. Príznakové súčasti obálky sa zameriavajú na záujmovú sféru dospievajúceho čitateľa, sľubujúc mu vzrušenie a pútavý dej. S tým súvisí aj ironizujúce vekové vymedzenie čitateľa: pre deti od 10 do 90 rokov. Príbeh nadväzuje na predchádzajúci román nielen hlavným hrdinom, ale aj využitím čarovného stroja času, ktorý pomáha autorovi pretransponovať postavy do dávnej minulosti (1584), keď obávanou hradnou paňou na čachtickom hrade bola Alžbeta Bátoriová, známa svojou krutosťou vyplývajúcou zo žiarlivosti na manžela Františka Nádaždyho, panovníkovho radcu a významného bojovníka s Turkami. Tradovalo sa, že v snahe uchovať si  mladosť, kúpavala sa v krvi mladých dievčat. Známa historická postava inšpirovala nejedného spisovateľa i filmára, preto skúsený čitateľ si hneď na začiatku môže položiť otázku, čo nové možno o tejto problematike ešte povedať. Pre M. Dobiaša to nebol problém, pretože v jeho príbehu Alžbeta Bátoriová nehrá hlavnú rolu, slúži mu iba ako príležitosť opäť použiť zázračný stroj času. Krvavá grófka je iba objektom záujmu postáv zo súčasnosti a nositeľkou vedľajšej dejovej línie z minulosti.
V hlavnej dominuje Adam, jeho priateľka a rodina. Tu autor bohato využíva svoj zmysel pre humor a to nielen v jazyku, ale aj vo viacerých komických situáciách. Tie vznikajú najčastejšie pri konfrontácii detí s dospelými, kde sa tvorí skrytý dej v hlavách, teda v myslení postáv. Nevyslovené názory obyčajne sú zdrojom jemného humoru a kritiky. Prirodzene, že v príbehu vystupujú aj čary, Boh a čerti, zaklínania a čarovanie. Ale autor si vždy nájde spôsob ako odľahčiť hrôzostrašnosť situácie bez toho aby narušil jej priebeh. Malá ukážka zo s. 147, keď čarodejnica privolá Adamovu dušu do pivnice hradnej pani na rozhovor: „Plameň sviečky vzbĺkol, z ničoho nič vyšľahol do výšky viac ako pol metra. „Panebože!“ vykríkla grófka a odskočila od stola. Potom si spomenula, že jej spojencom je niekto iný, a zavolala jeho. “Do čerta!“ opravila sa“.
Kým postavy zo súčasnosti pôsobia veľmi realisticky, zatiaľ pri kreslení sveta minulosti si autor dovolil na jednej strane zapojiť svoju fantáziu v maximálnej miere, no na druhej strane atmosféru doby oživuje kreatívnymi opismi dobového života, oblečenia, výzoru, správania a myslenia vtedajšej ľudskej pospolitosti. Autor v knihe pracuje nielen s vymyslenými postavami, ale spomína aj konkrétne historické osobnosti, ktoré v závere knihy vo vysvetlivkách predstavuje. Dodáva tak príbehu punc vierohodnosti, čo je pre detskú literatúru pozitívny jav, hlavne ak sa využíva história. Kniha tak nadobúda aj prvok vzdelania.
Na záver sa žiada skonštatovať: je to dobré čítanie, ktoré by mohlo nahradiť mediálnu zábavu mladých i starých. A takých kníh nie je nikdy dosť.
                                                                                                                     Marta Žilková

Podujatia z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Návrat na obsah